logo_alessiZo heel vervelend is ons werk nog niet. Dagelijks werken met de mooiste interieurs en zo nu en dan gaan we op werkbezoek, ter lering ende vermaeck. Collega’s Wendy Gruter en Stephan van der Horst bezochten de Alessi-fabriek en spraken met Matteo Alessi. Hij ontvangt ons in zijn kantoor, je waant je net als in alle andere ruimtes rechtstreeks in de jaren 60. (de gelijkenis met de serie Mad-Man is groot). Matteo Alessi is een bijzonder vriendelijke man, spreekt perfect Engels en staat echt open voor vernieuwing.

kantine alessi werkbezoek co van der horst

Een direct portal voor Co van der Horstalessi werkbezoek co van der horst

We waren onder andere in Italië om een meer verregaande samenwerking te bespreken en dat gaat er zeker van komen. Co van der Horst krijgt een Alessi portal. Daarmee hebben we toegang tot de complete Alessi-collectie. Onze stylisten kunnen rechtstreeks uit het centrale magazijn bestellen en onze klanten hebben het product binnen 3 dagen in huis, rechtstreeks vanuit Italië.

Van metaalbewerkingsfabriek naar designlabel van formaat

Mateo AlessiWe kregen een rondleiding van Matteo Alessi himself. Hij vertelde dat Alessi is in het begin van de vorige eeuw opgericht is. Zijn grootvader Alberto Alessi is de man die het bedrijf na WO2 groot heeft gemaakt en van koers veranderde door echte ontwerpers aan te trekken. Zo vroeg hij eind jaren 70 aan 11 architecten om een zilveren thee- en koffieservies te ontwerpen. Architectonische benadering van design was nieuw en uitdagend in die tijd. De serviezen waren helaas niet erg succesvol, maar ze gaven Alessi wel een definitieve plek in de designwereld. Het spreekt ons erg aan dat ze bij Alessi functionele producten benaderen alsof het kunst is en dat ze kiezen voor democratisch design; een brede benadering van design in veel verschillende stijlen. En nog steeds wordt 50% van alle artikelen in Italië geproduceerd. De rvs-verwerking gebeurt in de eigen fabriek – ze blijven bij hun roots – en de rest besteden ze uit. Maar waar in de wereld de productie ook plaatsvindt, andere fabrikanten krijgen eerst technici vanuit Italië op bezoek, om maximale kwaliteit te waarborgen.

Functionaliteit gekoppeld aan fantasie

Ook nu nog werkt Alessi met externe ontwerpers. Alleen op die manier kun je optimaal inspelen op stijl en trends vinden ze en respect voor de ontwerper, voor zijn/haar creativiteit is de basis. Matteo Alessi vertelde ons dat Alessi-producten functioneel moeten zijn, maar dat er daarnaast ook een ‘poëtisch’ deel aan toegevoegd moet worden. Soms moet je over een imaginaire lijn gaan qua functionaliteit om innovatief te blijven. ‘Borderline approach’ noemen ze dat en dat klinkt dan weer helemaal niet poëtisch. Het is best een dun koord waarover ze balanceren, maar door de jaren heen bedacht de familie een werkwijze die erg succesvol is gebleken. Het label nodigt een aantal designers uit voor een concept. Heel bewust krijgen die geen briefing, ze krijgen slechts te horen om wat voor soort product het gaat en in welke omgeving het zich zal bevinden. Uit die eerste concepten maken ze een schifting. Vervolgens beoordelen ze de technische haalbaarheid en tegelijkertijd bekijkt de marketingafdeling – onder leiding van Alberto Alessi – de concepten. Vooraf proberen ze het succes van een product te beoordelen door een puntenscore met 4 parameters:

  1. Functie
  2. Prijs
  3. Communicatie en taal (status, stijl)
  4. senses, memory, imagination (persoonlijke score)

Iedere parameter kan maximaal 5 punten toevoegen en een product kan succesvol zijn vanaf 12 punten. Alleen dan gaat het in productie. Alessi is 100 % family owned and runned. Dat willen ze graag zo houden, want daardoor blijft de mogelijkheid bestaan om zo nu en dan eens ‘over de borderline te gaan’. Aandeelhouders hebben andere belangen en zouden zoiets niet zo snel toestaan.

Toekomstmuziek

Alessi wilde van ons weten welke nieuwe productgroepen wij kansrijk achten voor Alessi. Naar onze mening liggen de kansen voor Alessi niet bij andere productgroepen, maar meer in productievernieuwingen. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan thema’s als 3d-printen en duurzaamheid. 3d-printen past goed bij het ‘democratisch design’ dat Alessi aanhangt. Kwam vroeger een architect met een idee, nu kan de eindklant zijn eigen product maken. Democratischer dan dat kun je het niet krijgen.

In deze tijd kan een ontwerp bijna niet meer gedragen worden door een marketingafdeling alleen. Creativiteit en toekomstdenken maken dan het verschil voor een onderneming. Misschien betekent het voor Alessi wel dat ze blueprintleverancier van producten worden en dat ze de productie lokaal ‘uitbesteden’ aan de klant. Matteo Alessi vertelde dat ze binnen het bedrijf met 3d-printing bezig zijn, en ook om de klant bij het ontwerpproces te betrekken. Maar op dit moment is het materiaal van 3d nog kwalitatief niet goed genoeg naar hun hoge kwaliteitsmaatstaven. Het bedrijf ziet zichzelf als mediator tussen markt en productie. Ze willen de waarde van hun producten behouden, maar het wel aan kunnen bieden aan een breder publiek. Ze geven zelf aan dat zij – en ook de rest van de markt – in een ‘fog’ zitten en niemand weet waar we uitkomen. ‘Eyes wide open’, zo verwoordde Alessi het.

Het oudste stuk is een melkkannetje uit 1925

alessi museumWe bezochten het Alessi Museum dat trouwens niet alleen een museum is, maar ook een actief archief waar technici gebruik van maken. We zagen er de prototypes van de koffie- en theesets die de 11 architecten voor Alberto Alessi ontwierpen en heel veel tekeningen en schetsen van ontwerpen. Er liggen ook een aantal ‘frozen products’ te wachten op een tijdstip dat ze wel verder ontwikkeld kunnen worden. Dit museum is een aanrader en inspiratiebron, niet alleen Alessi-liefhebbers maar zeker ook voor geïnteresseerden in designgeschiedenis. Het Alessi Museum is toegankelijk voor researchers, scholieren, studenten en journalisten en geopend op afspraak.